Vážení rodiče,

uvažujete-li o studiu vaší dcery nebo syna na naší škole, přečtěte si prosím několik následujících řádků. Pokud budete s jejich obsahem souhlasit, měly by být vaše děti na naší škole spokojeny.
Někdy se stává, že hlavní motivací výběru střední školy je pro uchazeče to, aby se jim tam líbilo, aby se tam cítili komfortně, aby tam byla pohoda, aby je to bavilo a aby studium nebylo příliš náročné. Tedy, aby střední školu tak nějak bez velké námahy přežili. Veškeré učivo ale nemůže být vždy jenom zábavné.
Proto je taková motivace ke studiu nedostatečná a přinášela by všem stranám jenom problémy. Každý, kdo nastoupí do školy, kterou si sám vybral, se musí chtít sám vzdělávat. Škola ho nemůže stále přesvědčovat, motivovat a nutit k učení se. To by měl chtít každý sám! Vždyť to přece dělá sám pro sebe!

Proč studovat právě na naší škole?

Cílem školy je na prvním místě své studenty něco naučit. Není to ale jejím jediným cílem. Dnešní svět je bohužel tvrdý a vyžaduje, abychom byli všichni připraveni i na nekomfortní životní situace. Nestačí proto jen to, aby byli všichni ve škole 4 roky v klidu a pohodě. Proto je naším dalším cílem přispět svým dílem i k výchově k odolnosti.
Odolnost je houževnatost, optimismus, schopnost ustávat obtížné situace, schopnost zvládat nepříznivé podmínky, schopnost nadhledu při zátěži a víra v to, že vše dobře dopadne. Nejedná se o nějakou drsnou výchovu, o necitlivost, ale o vedení studentů k psychickému otužování.

Proč je to důležité?

Žijeme v generaci „sněhových vloček“. Lidí se zvýšenou citlivostí, emocionálně méně stabilních, zaměřených na sebe a zároveň přesvědčených o své výjimečnosti.
Viz.: ODKAZ 1

Mnozí očekávají, že svět je bude chránit před všemi nepříjemnostmi. Měli bychom si dokázat uvědomit, co musíme, co můžeme, co nesmíme, jak sami můžeme ovlivnit svůj život a umět se správně rozhodnout. A škola v tom může pomoci. Protože lidé, kteří mají dostatek sociálních kontaktů, vše překonávají lépe.
Mnohé děti vyrostly v permanentním chválení, nezažily žádné krizové situace, mají na ně velmi malou toleranci. Neumějí přijímat negativní zpětnou vazbu. Nepříjemnou informaci chápou jako útok. Neumí se vyrovnávat s realitou.

O co nám tedy jde?

Někdy rodiče své děti neučí stát v realitě. Protože mají své děti rádi, všemožně jim život usnadňují. Řeší za ně jejich případná problematická rozhodnutí a tím je učí, že mohou vše a nenesou za svá rozhodnutí žádnou odpovědnost.
Chceme proto naše studenty učit i odpovědnosti. V realitě současného světa je to nezastupitelná dovednost.
Nechceme ale naše studenty zbytečně zatěžovat, nechceme s nimi přicházet do konfliktu, nechceme přicházet do konfliktu s vámi rodiči. Ale musíme jim v případě potřeby říkat i to nepříjemné. „Neumíš to! Nauč se to, a zase bude vše fajn“. Musíme se s nimi bavit i o chybách, oni by je měli umět přijmout, poučit se z nich, ne se z toho hroutit. Když udělá někdo chybu, vyučující mu to vysvětlí. Zeptá se: "Co uděláš proto, aby se příště chyba nestala?" Nechceme někoho udržovat v sebeklamu, že vše dělá dobře, když to tak třeba není. Všichni někdy děláme chyby. Ale měli bychom se z nich umět poučit. I student musí nést odpovědnost sám za sebe.

Jak toho dosáhneme?

Máme stanovené hranice odpovědnosti za výsledky vzdělávání na úrovni pedagog, student, rodič. Tedy kdo za co odpovídá.
Pedagog odpovídá:
- za obsah výkladu přiměřeného věku studenta
- za odbornou realizaci motivačních pobídek k učení a za realizaci kroků vedoucích k udržení kázně ve třídě - vede studenty k odpovědnosti za vlastní výkon a kázeň
- za své chování z hlediska své profesionality, za úroveň svého výkladu a výchovného působení. Viz.: ODKAZ 2
Student odpovídá: za vlastní výkon a kázeň. Viz.: ODKAZ 3
Rodič odpovídá: za to, že student chodí do školy pravidelně a včas.

Výše uvedeným principům přizpůsobujeme i školní režim.
Chceme, aby studenti do školy chodili pravidelně.
Aby chodili včas a nerušili pozdními příchody ostatní.
Aby se řídili nastavenými pravidly, tedy Školním řádem a dalšími vnitřními dokumenty.
Chceme mít kontrolu nad průběžnými vzdělávacími výsledky našich studentů prostřed-nictvím systému:
- průběžného doplňování klasifikace za dobu, kdy ve škole nebyli přítomni
- doplňkových zkoušek v případě nadměrné absence ve škole
- ročníkových zkoušek z maturitních předmětů
- cvičných maturitních zkoušek
Protože předpokládáme, že stejná očekávání jako my, mají i naši studenti a vy jejich rodiče. Tedy, aby všichni naši studenti ukončili své studium úspěšně.

Závěrem:
Naším cílem je přispět k výchově absolventa, který dokáže slušným způsobem vyjádřit a zdůvodnit svoje názory a aktivně se tak zapojit do života společnosti. K tomuto cíli se snažíme přispět vytvořením příjemného prostředí školy jako centra setkávání a diskuse mezi žáky, pedagogy i jejich zákonnými zástupci. Očekávaných výsledků vzdělávání však můžeme dosáhnout pouze za předpokladu aktivního zapojení samotných studentů do výuky, jejich vlastní píle a ochoty vás rodičů s námi, se školou, spolupracovat.
Pokud tedy souhlasíte se zmíněnými principy, bez obav přihlaste vaši dceru nebo syna ke studiu na naší škole. Bude se jim ve škole líbit, práce se jim i proto bude dařit, úspěšně zvládnou maturitní zkoušku a budou připraveni na realitu současného světa. Pak budete i vy spokojení a my budeme pyšní na naše úspěšné absolventy.

Těšíme se na případnou spolupráci s vámi.

Petr Hájek
ředitel